Avgifts (MVA og toll) regler rundt dropshipping


Jeg får ofte spørsmål om reglene rundt moms og toll i forbindelse med dropshipping. Det er ikke alltid like lett å holde seg oppdatert på regelen, men det er viktig, av spesielt to årsaker. Først og fremst er det et regelverk som er satt av staten hvor ulike avgifter må betales. Det andre er kunde opplevelsen, det er lite hyggelig at kunden må betale dobbelt opp med moms, i tillegg til toll når pakken blir levert. 

Som et registret foretak i Norge har en momsplikt, dermed er prisene på nettsiden inkludert moms, det er normalt. Det som bekymrer mange som vurderer å sette opp en dropshipping butikk, er momsen som må betales da varen ankommer postkontoret. For å bekrefte det, må kunden som handler på nett betale for momsen, igjen. Årsaken til dette er at det er kundens navn på fakturaen, mitt tips og tips fra Altinn er å ta kontakt med produsenten av varen og be de skrive nettbutikkens navn på fakturaen slik at momsen betales av nettbutikken. 

På denne måten løses problemet nokså enkelt, og både du og kunden er fornøyde. Jeg mottar ofte henvendelser fra kunder som driver Dropshipping nettbutikker, som har fått negativ tilbakemelding fra sine kunder da det har påløpt et ekstra gebyr (moms) da pakken skulle hentes fra Posten. Min anbefaling er å se på denne muligheten hvis du skal starte en Shopify Dropshipping side, alternativet vil være å tilby refusjon for momsen som kunden må betale. 


Jeg legger ved informasjon om Dropshipping fra Altinn.no:

Dropshipping

Dropshipping er en "forretningsmodell" der du har en nettbutikk uten lager. Når kundene bestiller varer fra nettbutikken, vil du som regel ha en avtale med en eller flere leverandører, der disse sender varene direkte til kundene dine.

Fordelen med denne forretningsmodellen er i hovedsak at du slipper lagringskostnader, og du unngår risikoen ved å kjøpe inn et varelager. Det er imidlertid også en del utfordringer med denne modellen.
Vi tar ikke sikte på å gi en fullstendig oversikt over potensielle utfordringer, eller hvordan du eventuelt kan løse disse, men en del utfordringer er det viktig å være klar over. For eksempel kan dropshipping innebære dårligere leverandørsikkerhet (vanskeligere å vite om varen er tilgjengelig, og større usikkerhet i forhold til om kunden faktisk mottar varen). Det kan også oppstå problemer knyttet til reklamasjoner og betaling av avgifter i forbindelse med importen.

Når du driver dropshipping er det risiko for at kunden din må betale mva to ganger (både ved betaling i nettbutikk og når varen mottas fra transportøren). For å unngå dette er det vanlig å avtale at avsenderen i utlandet påfører ditt navn (nettbutikkens navn) som fakturamottaker på tolldokumentene.

Du vil da motta tolldokumentene som danner grunnlaget for mva-rapporteringen din, mens kunden mottar varen. Dersom virksomheten din ikke er blitt mva-registrert ennå, må transportøren utføre fortollingen og legge ut mva for deg.

Hvis kundene dine befinner seg i utlandet skal du ikke beregne norsk mva på salgene, da salg til utlandet regnes som eksport selv om varen ikke er innom Norge. Eksport er fritatt fra norsk mva. Dette betyr at du må sørge for å ha et betalingssystem som kan skille mellom norske og utenlandske kunder. Det vil også kunne være kompliserte problemstillinger knyttet til merverdiavgift, eller tilsvarende avgifter, dersom leverandøren og kunden begge er innen samme avgiftsområde (for eksempel EU).