Forberedelser inn mot Black friday og jul


Omtrent 20-25% av all omsetning for nettbutikker skjer inn mot black friday og i forbindelse med julehandelen. Dette forklarer viktigheten av gode forberedelser, slik at din bedrift er forberedt best mulig og dermed få best resultater. 

 

Forutse 

En viktig del av planlegging og forberedelser er å forutse de riktige tingene, slik at din bedrift kan fokusere på de riktige strategiene.

Tidligere tall og undersøkelser er en perfekt indikator for å kunne forutse best mulig. 

I følge Fbfs.com planlegger amerikanere å bruke 472 amerikanske dollar under årets Black Friday, det tilsvarer en økning på hele 46%.

Med andre ord så gir dette en tydelig indikator om at folk allerede ønsker å bruke penger på Black Friday, nesten dobbelt så mye som i fjor. 

Nå trenger du ikke lenger å forutse, men å planlegge dine strategier for å lykkes best mulig. 

Planlegge kampanjer
Å bli tatt på sengen er både stressende, men når man ser tilbake så betyr det tapt omsetning. 
Hva betyr det å bli tatt på sengen i business sammenheng?
Det skal jeg forklare, se for deg følgende situasjonen:
Det er torsdag 28. november og du inser at Black Friday snart er i gang.
Du har ikke planlagt noen kampanjer, kanskje fordi du ikke vet hvordan du skal planlegge eller kanskje bare utsatt dette. 
Uansett grunn, så er det ditt tap. 
Du inser at det er for sent å sette opp kampanjer, fordi Facebook bruker litt tid på å publisere disse og det samme gjelder Facebook og alle andre markedsførings plattformer. 
Du har heller ingen tydelige tilbud klart i hodet og om du hadde rukket å sette opp en annonse har du ingen tilbud å tilby.
Igjen, ditt tap.
Den gode nyheten er at det ikke er for sent, for du er nå klar over situasjonen. 
Spørsmål er ditt er: Men hvordan planlegger jeg annonser?
Gjør følgende:
1. Skriv ned hvilke produkter/tjenester du ønsker å ha på tilbud
2. Lag Facebook og Google kampanjer og sett start dato frem i tid (dagen før du faktisk vil at annonsene skal være aktive).
Bygg opp en e-post liste
Hvis opptil 25% av årets omsetning kommer i siste kvartal, kan du være sikker på at de store "haiene" (bedriftene) der ute har planlagt den kommende perioden godt og er klar for å omsette stort. 

Haiene kommer til å dominere søkemarkedet og annonse kanalene, og vi har ikke i nærheten av et stort nok budsjett til å utkonkurrere haiene når det kommer til penger.
Så...hvordan kan du unngå at dine kampanjer konkurrer direkte mot haiene?
Ved å jobbe med å bygge opp en solid og spesifikk e-post liste som du bruker til å sende ut Black Friday 2020 tilbud og julegavetips 2020 direkte i kundens innboks.
Nøkkelord her: SPESIFIKK.  
Du vil ikke ha kunder som ikke er genuint interessert i det du selger i e-post listen, for de vil kun ta plass, koste deg penger og ikke genere salg.
For å bygge opp en e-post liste med spesifikk målgruppe, er giveaway konkurranser og kalde Facebook kampanjer fantatiske verktøy. 
"Spør" om kundens e-post mot at de blir med i trekningen av et av dine mest populære produkter. 
Når kunden har lagt inn sin e-post, er det din jobb å beholde et godt kundeforhold og pleie forholdet frem til Black Friday og jul, og da kan du prøve å selge disse kundene. 
Ikke før. 
Hvis du trenger videre hjelp med å forbedrede deg og din bedrift inn mot Black Friday og julehandelen for å maksimere omsetningen så kan du ta kontakt.